Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /home/gamecity/home/gamecity/article.php on line 248

Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /home/gamecity/home/gamecity/article.php on line 252

Stemmer: 10
 

Lesernes vurdering av innholdet og kvaliteten på artikkelen.

Klikk på terningen du vil gi:

1 2 3 4 5 6

Spillere bør ikke ha stemmerettSpillere bør ikke ha stemmerett
Washington Post-spaltist og Pulitzer-vinnende journalist George F. Will hater olabukser intenst - og drar spillere inn i sitt vanvidd.
Pokèmon kun for småunger?Pokèmon kun for småunger?
I et desperat forsøk på å finne barnet i meg har jeg spilt Pokèmon Colloseum på GameCube i et døgn til sammen. Med spill som Resident Evil-serien, Final Fantasy - Crystal Chronicles og FIFA i hyllen var det på tide å gjøre forandringer: Mario Kart - Double Dash, Harry Potter - Chamber of Secrets og Pokèmon Colosseum (spillet fra helvete) ble kjøpt inn og det bar i gang med frustrasjon.
L33t eller LøkL33t eller Løk
De av dere som fra tid til annen leser noe annet enn X6.no har nok registrert at både VG og Dagbladet har kastet seg på blogbølgen hvor de lar mer eller mindre oppadgående mennesker lire av seg meninger og annet rør i håp om at det skal generere debatt, besøk og interesse. VG har jo i såfall truffet innertier gjennom sin "L33t" blogger som skjuler seg bak anonymitet og lirer av seg tirader.
En sann historie: Det store MMORPG-røverietEn sann historie: Det store MMORPG-røveriet
Lenge leve internett! Dette nettverket som fjerner landegrenser og kulturer, og gir det geniale historier som denne jeg nå presenterer.
Og nå - en kort reklamepauseOg nå - en kort reklamepause
Du vet hvordan det er å se en film på TV3. 25 minutter med handling, 5 minutter reklame. Til tider blir det så irriterende at du svitsjer over på en annen kanal. Denne kanalsvitsjingen, samt stadige bedre muligheter for opptak både på DVD og det kommende HD formatet, gjør at annonsørene mener de ikke får valuta for pengene. Forbrukeren ignorerer rett og slett budskapet de har betalt dyrt for å formidle.


Mest leste Skråblikk-artikler

En sann historie: Det store MMORPG-røveriet
01001001010101000111 00000111001001101111
Dodraugen er her
Alle Lotto-systemer er ren bløff
Se, men ikke røre
Pokèmon kun for småunger?
Selger ubrukt Windows XP-mappe
Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe
Råkjører var motorjournalist
L33t eller Løk
En nettbutikk med ekstraordinært utvalg
Nerdenes treningsball
Hold dere unna TVen, Microsoft
Windows XP feilmelding på betal-TV
SMS-forkortelse på øl
Laservåpen en realitet
UPC til glede og mye besvær
Commodore 64 til 10.000 dollar
Bergensere går amokk
PC-skjerm i fritt fall



Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe
Feil fokus igjen
Igjen får voldelige dataspill skylden for at ustabile mennesker begår drap med det følge at enkelte personer ønsker å forby voldsspill.

Leserinnlegg: PC: Skråblikk  ·   Av Claus Jørstad  ·  Fredag 30. juli 2004 09:55

Tittelen fikk deg kanskje til å sperre opp øynene litt? Det hadde nok ringt en bjelle (og en telefon) hvis et menneske faktisk hadde ymtet frampå om slikt, og jeg må nok innrømme at tittelen er ment for å sette ting på spissen. Saken får nemlig feil fokus. Bakgrunn for artikkelen er dagens nyhet Drepte kompis - var besatt av voldsspill i VG.

Voldsspill har igjen fått skylden for at ustabile mennesker har begått drap. Det er så altfor lett å skylde på spillene når et ustabilt menneske begår drap.

Jeg har spillt dataspill helt siden jeg fikk min første datamaskin, en ZX Spectrum for ca 20 år siden. Jeg har sikkert brukt tusenvis av timer på spill i likhet med mange andre jeg kjenner. Og ja, mange av disse har vært voldelige spill. Meget voldelige spill. I tillegg har jeg vært en ivrig rollespiller med mange timer bak meg. Også dette har vært spill preget av vold, drap og lemlestelse. Rollespill har også fått skylda for drap.

Til tross for dette har jeg ingen trang til å drepe. Jeg har faktisk ikke et lite snev av nysgjerrighet på det å drepe et virkelig menneske.

En nær bekjent av meg er et såkalt voldsmenneske, med aggressive tendenser. Han er idømt straff for grov vold ved flere episoder. Flere medvirkende årsaker gjorde at han ble hjemmesitter, og for å ha en tidtrøyte kjøpte han seg en PC. Gjett hva han spiller? Voldsspill.

Han er ikke blitt mer voldelig, snarere tvert imot. Jeg er ikke psykolog, men jeg kjenner ham såpass godt at jeg fikk bekreftet mistanken min da jeg spurte ham; Han får faktisk utløp for aggresjonen med spill.

Voldsspill skaper ikke drapsmonstre. Det er psykisk ustabile eller farlige mennesker som dreper og voldsspill er bare en del av deres verden. Når et menneske har et sykt forhold til vold og drap, vil personen skaffe seg det som sammenfaller med det menneskets interesse; Voldeligheter.

Da nytter det ikke å forby spillet. Ustabile mennesker vil bare søke utløp andre steder. Det blir omtrent som å forby nåler fordi narkomane har trang til narkotika.

På verdensbasis har det kanskje vært et ti-talls mennesker som har drept med inspirasjon av voldsspill. Av alle de millioner spill som selges og spilles, blir det en så liten statistisk gruppe at det ikke kan sies å være en sammenheng mellom spill og drap.

Å gi skylda på voldsspill er å male fanden på veggen. Å beskylde spill for menneskers ustabilitet er totalt feil.

Jeg har også spilt en del timer med Minesveiper. Nå skal jeg svømme ut i sjøen og minelegge hele fjorden.

Republisering tillatt | Kudos | Facebook


 Gi din kommentar
 
Ditt navn: Anonym [ Logg inn | Registrer deg ]

Emne:



Kommentar:

Vennligst hold deg til saken i artikkelen. Alle useriøse og irrelevante kommentarer vil uten videre bli fjernet.

Skriv inn teksten fra bildet:

Tillatt HTML: <p> <b> <i> <em> <br> <strong> <blockquote> <tt> <li> <ol> <ul> <img> <a>
 

Kommentarer (43)

Erwing: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Fredag 30. juli 2004 10:06
Send en melding · http://
Hear Hear! Jeg er fullstendig enig med deg!

[ Anonyme brukere kan ikke skrive kommentarer. Vennligst registrer deg ]



    Anonym: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Tirsdag 3. august 2004 15:34
    Drap pga islam er bare en dråpe i havte av hva kristendommen har drept/drepet..

    men har som sagt ikke noe med voldspill å gjøre annet at de som roper høyest mot voldspill ofte er kirkegjengere..

    ]



Anonym: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Fredag 30. juli 2004 10:41
helt enig.
men hvis disse tullingene mener virkelig at man får lyst å drepe av å splætte animerte monstre/folk i spill, så burde dem kunne bevise det motsatte.
Dem som mener det, burde lage et "misjonær-spill" som går ut på å hjelpe negere i borgerkrig-afrika og lære dem en religion og megle fred..., ... og så kunne vi se hvor mange av spillerne som dro til afrika for å leke mellom AK47'er og svartinger.. hvis mange dro, ja da er det en viss fare for at spill påvirker oss.

-har spilt mye siden Wolfenstein 3D kom, men har enda ikke blandet virkelighet med spill.
-har kjørt som en tulling i GTA III /VC , men ikke i virkeligheten...
... æ skjønner ikke problemet...

DERIMOT: det er høyst beviselig at religion er direkte årsak til mange konflikter og drap, burde vi ikke begynne med å forby søppel som islam ? . det er noe vi VET forårsaker tull...

[ Anonyme brukere kan ikke skrive kommentarer. Vennligst registrer deg ]



    Snowballs: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Fredag 30. juli 2004 10:52
    Send en melding · http://www.futurenorway.com
    Politisk diskusjon om Islam og religion har vel null med dette å gjøre.

    ]



    Erwing: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Fredag 30. juli 2004 10:53
    Send en melding · http://
    DERIMOT: det er høyst beviselig at religion er direkte årsak til mange konflikter og drap, burde vi ikke begynne med å forby søppel som islam ? . det er noe vi VET forårsaker tull...

    SÅNNE påstander tror jeg du kan spare deg deg for - det er ikke religion som blir diskutert i denne artikkelen.

    Just my 2 cents


    ]



JobJolly: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Fredag 30. juli 2004 10:50
Send en melding
Helt enig. Er så lei av at folk skal skylde på dataspill fordi de "klikker". Counter-Strike fikk skylden for at han karen i Tyskland som drepte masse folk på en skole. Og si at relgion har mye av skylden for all volden er vel å gå litt langt. Da kan vil like så godt forby all religion uansett hva det er.

Snowball, ikke minlegg sjøen a', jeg skal muligens på sjøen i helgen, hadde vært digg og kommet hjem i 1 del.

Har spilt Leasure suit Larry jeg, så jeg må gå å prøve å sjekke opp noen damer :D (Kanskje sjekking blir forbudt)

[ Anonyme brukere kan ikke skrive kommentarer. Vennligst registrer deg ]



speedfreak: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Fredag 30. juli 2004 11:54
Send en melding
det er ting jeg alltid stusser over når jeg leser om slike ting..... spessielt lurer jeg på hvor er foreldrene til denne gutte, skal ikke foreldre kjenne Sønnen eller dattra sin såpass at de ser en slik utvikling av psyken???? for det skjer jo ikke over natta dette..... nei vi skal heller begynne å se på oppdragelsse istedet for å skylle på slike spill.. det blir for enkelt å skylde på noe slikt..... det er mange årsaker, ikke bare et spill uansett hvor voldelig det er... oppdragelse og miljøet du har rundt deg, elller rettere sagt den manglene oppdragelsen.....

Det er min mening ihvertfall...

Speedfreak

[ Anonyme brukere kan ikke skrive kommentarer. Vennligst registrer deg ]



    Snowballs: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Fredag 30. juli 2004 12:05
    Send en melding · http://www.futurenorway.com
    Enig i den. Foreldrene mine var også rimelig hysterisk over all spillinga jeg hadde med dataspill, og spådde alskens styggedom hvis jeg ikke sluttet.... :)

    ]



    morpheos: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Lørdag 31. juli 2004 19:06
    Send en melding · http://
    Nei, ikke nødvendigvis. Mange av de verste psykopatene fungerer helt fint i samfunnet, og det er ofte derfor de aldri blir oppdaget før det er for sent..

    ]



Gamer___: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Fredag 30. juli 2004 12:31
Send en melding · http://www.gamer.homeftp.net
Helt enig.

Det er helt på trynet å legge skylden på data-spill.
På et pungt da jeg var litt yngre ble moren min helt hysterisk hvis hun leste noe slikt i avisen.
Da var det alltid like før hun tok fra meg datamaskinen.

Det er veldig lett for foreldre å legge skylden på dataspill, de taper jo ikke noe på det.
Derimot å inrømme en feil i oppdragelsen på ditt barn, det er et stort tap....
Derfor velger foreldre og myndigheter å skylde på dataspillene.
(Noe som jeg synes er helt på trynet)

[ Anonyme brukere kan ikke skrive kommentarer. Vennligst registrer deg ]



Modulus: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Fredag 30. juli 2004 12:32
Send en melding · http://home.online.no/~sandska
Helt enig, er bare ustabile og syke folk som virkelig vil drepe noen på ordentlig.

[ Anonyme brukere kan ikke skrive kommentarer. Vennligst registrer deg ]



Yois111: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Fredag 30. juli 2004 12:34
Send en melding · http://www.yois111.com
"Jeg har også spilt en del timer med Minesveiper. Nå skal jeg svømme ut i sjøen og minelegge hele fjorden."

Hehe.. morsomt..

God artikkel.. Om de så skal forby voldelige spill så må dem tenke litt på hvor mangen voldelige filmer som finnest.. kansje dem må forby de også om dem først skal sette i gang?

Blir bare for dumt å gi skylda på voldsspill når bare et ti-talls mennesker på jorda som (KANSJE) har drept med inspirasjon fra voldsspill..

[ Anonyme brukere kan ikke skrive kommentarer. Vennligst registrer deg ]



    Anonym: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Fredag 30. juli 2004 13:01
    Ja.... bra å se at det er flere som er enige med meg i dette..... møtt mye motstand fra foreldre med slike diskusjoner ja.....


    SpeedFreak

    ]



      speedfreak: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Fredag 30. juli 2004 13:07
      Send en melding
      glemte å logge inn gitt....

      en anen viktig faktor er jo det å klare å skille virkeligheten fra fantasi....

      Speedfreak


      ]



Serenity: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Fredag 30. juli 2004 14:02
Send en melding · http://home.no.net/linordb
Jeg har vel egentlig veldig lite til overs for voldelige spill - men jeg er veldig for retten til selv å velge, og å faktisk ta ansvar for de handlingene du gjør.Feil mennesker blir feil påvirket av det meste - uansett hva det er.
Og artikkelen likte jeg veldig godt - både språket og skrivestilen :)
(Ja, det måtte jo komme fra meg :P )

[ Anonyme brukere kan ikke skrive kommentarer. Vennligst registrer deg ]



    ladroy: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Fredag 30. juli 2004 14:28
    Send en melding
    Her er ein liten kommentar eg fann på VGnett.
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=236845


    ]



    Anonym: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Fredag 30. juli 2004 14:38
    Enig.
    Synest det er litt for skremmende at folk med null kunnskap om disse spillene/filemen blir tatt på til og sette regler? Skummelt! Blir jo mesten som en snikker skulle tatt arbeidet til en Programvare utvikler. uten noe kunnskap I forveien. Er det mange som driver på med slik business? undres...

    ]



    Snowballs: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Fredag 30. juli 2004 19:00
    Send en melding · http://www.futurenorway.com
    Takker, jeg prøvde å være litt sarkastisk uten å være usæriøs eller sleivete, så det er hyggelig at så mange likte artikkelen :)

    ]



Genetic: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Fredag 30. juli 2004 14:57
Send en melding · http://
Damn right...

Jeg har spilt nesten alle de mest voldelige spillen som er utgitt, har fortsatt ingen trang til å prøve det i virkeligheten..

[ Anonyme brukere kan ikke skrive kommentarer. Vennligst registrer deg ]



    stilnox: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Fredag 30. juli 2004 15:41
    Send en melding
    hva har skjedd med alle menneskene som før bare var helt CRAAAAAAAZY!!!!?

    det finnes ikke lenger...

    nå er det altid noen skyld, noe dem gjør...osv....

    noen folk er bare ikke som andre....ferdig med det...ta religion..både kriste, muslimer, smits venner osv...det finnes fanatikere overalt..og i vår verden blir det bare mer av dem....akkurat som det finnes data fanatikere....og google fanatikere....

    som en IKKE så vis fjortiss sa : "finnes det ikke på google, så finnes det ikke"


    :)
    voldelige spill er som film....noen ustabile mennesker som har gått glipp av noe vesentlig i barndommen, nemlig og skille mellom fantasi og virkelig...tar steget for langt og prøver ut ting dem blir påvirket av....og sparker kompissen i hodet el. Dette er jo helt normalt...har altid vært slik....

    Da jeg som barn var veldig ung..skulle jeg altid prøve ting jeg så på tv...stunts...leke krig...osv...men vi satte vanligvis grena med der det begynte og gjøre voondt....noen mennesker greier tydeligvis ikke dette......

    merkelig at foreldrene ikke gidder og følge mer med på barna sine...men i denne karrierejagede verdenen kommer det vel ikke som en overaskelse.....men det er en annen diskusjon :)

    ]



zpeidar: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Fredag 30. juli 2004 16:11
Send en melding · http://www.lanur.org
Det er alltid noens skyld uansett, så her om dagen i VG/Dagbladet (husker ikke hvilken av dem) at Se & Hør fikk kritikk for flaskepost konkurransen sin, fordi en fyr nesten hadde drukna, sunt vett og ansvar for egne handlinger nærmer seg amerikanske standarder (saksøke McDonalds fordi kaffen var VARM(!))

[ Anonyme brukere kan ikke skrive kommentarer. Vennligst registrer deg ]



alexsolaat: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Fredag 30. juli 2004 18:45
Send en melding · http://www.home.no/alexsolaat
Godt formulert og bra skrevet!!
Interesang mening!!

*skryte av snowballs*

[ Anonyme brukere kan ikke skrive kommentarer. Vennligst registrer deg ]



MeRulz: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Fredag 30. juli 2004 18:53
Send en melding · http://merulzie.moo.no
Hvor mange er det som spiller skytespill i året?
Hvor mange er det som går amok og dreper andre i året?

Når jeg spiller Postal2 får jeg ikke lyst til å drepe noen. Men når Windows bestemmer seg for å ikke funke, får jeg lyst til å kappe noen hoder med en øks... Hvorfor kan vi ikke bannlyse Windows?

Er vel enig i det meste som er sagt fra før av..

[ Anonyme brukere kan ikke skrive kommentarer. Vennligst registrer deg ]



Snire: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Fredag 30. juli 2004 19:01
Send en melding · http://www.snipstad.no
De som dreper , dreper. Uansett hva de driver med ellers så tror jeg at hvis de har dette i seg så gjør de det. En alkoholiker drikker, og kan gå tørr sine siste 50 år av livet men er alikevel en alkoholiker. Tror det er slik med de som dreper også. Det er en slags sykdom som dessverrre får sitt utløp iblandt.

[ Anonyme brukere kan ikke skrive kommentarer. Vennligst registrer deg ]



Anonym: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Fredag 30. juli 2004 21:27
hehe kjempebra artikkel =)

må si jeg deler synspunkt med deg/dere i denne saken.
har spilt en del GTA og føler ingen trang til å slå ned og lemleste
gamle damer i fine sportsbiler for så å stjele bilen, kjøre over folk med den og til sist blåse hele bilen til himmels ;)

hilsen "spillentusiast" =)

[ Anonyme brukere kan ikke skrive kommentarer. Vennligst registrer deg ]



Anonym: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Lørdag 31. juli 2004 09:27
Kanskje spille og filmer utløser drap instinktet til de svakke menneskene. Så kanskje spill har litt av feilen.

[ Anonyme brukere kan ikke skrive kommentarer. Vennligst registrer deg ]



Decco: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Lørdag 31. juli 2004 15:45
Send en melding · http://www.buyitda.no
Det er så latterlig å komme med dette nå igjen, dreping har jo eksistert på spill/tv i evigheter snart. Å nå har jeg sett american psycho, jeg må bare drepe. latterlig. At folk i det hele tatt gidder å bry seg om spillbransjen, burde de kanskje sett på hva som finnes i film bransjen. Den er ikke så veldig mye bedre. (bortsett fra kommers filmer) . ps. skulle ikke itpro ha vekk anonyme postere ?

[ Anonyme brukere kan ikke skrive kommentarer. Vennligst registrer deg ]



    morpheos: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Lørdag 31. juli 2004 17:33
    Send en melding · http://
    De samme som forbyr eller vil forby denne typen spill er vel mer eller mindre kritiske til samme typen filmer også, poenget som ofte fremsettes i denne diskusjonen er at 1) foreldre er generelt mer skeptiske til å leie 18-årsfilmer til 13-åringen enn å kjøpe GTA til samme 13-åringen. Nå kan det sikkert med rette argumenteres for at dette er naivt av foreldrene, men det var vel egentlig ikke det som var poenget i innlegget over.

    Jeg våger påstanden at det ikke er spesielt latterlig å komme med "dette nå igjen" - snarere
    tvert imot, det er dagsaktuelt. At deler av diskusjonen til tider er latterlig kan jeg være enig i, men det gjelder i begge leire - Dåvøy strør rundt seg med anmledelser av diverse spill og hyler høyt, men mye av "argumentasjonen" som fremsettes i diverse kommentarer på itpro og lignende sider er like latterlig og til dels feilaktig. Hendelser som dette krever og fortjener en seriøs og konstruktiv debatt om forholdet voldsspill og barn/unge. Det er feil å hyle høyt at det automatisk er en sammenheng mellom voldsutøvelse og voldsspill, men det er minst like feil å hyle høyt at det IKKE er det. Det kan trenges seriøs forskning på dette, og DET er noe ikke minst norske myndigheter bør ta fatt i.

    ]



      morpheos: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Lørdag 31. juli 2004 17:35
      Send en melding · http://
      "og 2) at foreldrene har generelt mindre kontroll på og kunnskap om pc- og konsollspill "

      skulle være med i kommentaren :)

      ]



      Snowballs: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Lørdag 31. juli 2004 18:48
      Send en melding · http://www.futurenorway.com
      Jo, morpeos, du har mye rett, og det blir som jeg i artikkelen peker på: Det er ingen direkte sammenheng mellom voldsspill og drap, problemet ligger i den enkelte hjerne: spillet utløste mekanismer som gjorde at personen begikk drap. Dette betyr allikevel ikke at det er spillets skyld, for det kunne like gjerne vært et annet spill, film eller noe han/hun har lest om.
      På verdensbasis er det andre ting som direkte er årsaken til langt flere drap; Alkohol, narkotika osv. Derfor blir det så irriterende feil at media framstiller spillet som en så stor grusomhet at det må forbys.

      ]



michBergen: Jeg eier en hammer, nå må jeg drepe · Søndag 1. august 2004 01:12
Send en melding · http://my.opera.com/michBergen/langs
Fyren som drepte gjorde det med en snekkerhammer. Den var drapsvåpenet, og han var drapsmannen. Hvilke spill han likte, er ikke en formildende omstendighet.

Har hittil ikke hørt om noen som har drept andre med et dataspill, bare om en som kreperte fordi han ble sittende for lenge.

For øvrig bør vel også kriminalromaner forbys.

[ Anonyme brukere kan ikke skrive kommentarer. Vennligst registrer deg ]



Anonym: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Søndag 1. august 2004 09:22
- Ikke kom her å si at dere IKKE blir påvirket av spill eller film!!

- Media har som vane å overdrive saker, tilogmed å vri disse til det ugjenkjennelige, og jeg stiller - som dere andre - spørsmålstegn ved at spillet Manhunt er en direkte årsak til at 17-åringen drepte sin "kamerat".

- MEN det å si at folk ikke blir påvirket er TØV!

- Ikke kom her å si at etter du har sett en "jackass"-film, så har du ikke lyst å foreta noen stunt selv også!
- Videre hva har vi egentlig pornofilmer til? Jo, nettopp å bli påvirket seksuelt. Den gutt som ikke blir opphisset av en deilig naken kvinne må enten være blind eller homofil!
- Og hva med filmer som f.eks. Fight Club..? Er det virkelig BARE jeg som hadde lyst å "lekesloss" med kameraten min etter å ha sett denne filmen?

- Så ikke kom her å si at du ikke blir det minste påvirket av film eller spill! (men nei, du trenger ikke drepe kompisen din av den grunn.)

[ Anonyme brukere kan ikke skrive kommentarer. Vennligst registrer deg ]



    Krakk: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Søndag 1. august 2004 10:40
    Send en melding
    Ikke kom her å si at all elendighet og kriging i verden svekker ditt syn på menneskverd. Synest det er mye verre.

    ]



    Snowballs: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Søndag 1. august 2004 11:50
    Send en melding · http://www.futurenorway.com
    I utgangspunktet tenker du riktig, men du skjærer feil ut, og det er vanlig i en slik sak:
    Blir du fristet til å kose deg med en gris, hvis du ser en film med dyrepornò? NEI.
    Blir du fristet til å ha sex med et barn, om du ser barneporno? NEI.
    På begge disse blir ikke npormale menneskerpåvirket, men de med såkalt avvikende seksuell adferd blir påvirket og tent. Selvfølgelig ser vi på porno, vi ser jo på det fordi vi tenner på det! Likedan med voldsspill; Vi spiller det fordi vi liker det.
    Mennesker har rasjonell tankegang, og klarer å skille mellom rett og galt. Rasjonelle mennesker klarer å vurdere konsekvensen av sine handlinger. Psykisk ustabile mennesker klarer ikke.
    Jeg kan legge ut i timesvis her om mennesker behov, oppførsel, handlingsmønster osv osv, men det er unødvendig. Enhver som har studert fnugg av menneskelig psykologi vet dette.

    PS: Også homofile tenner på pornofilmer, for det finnes såkalte homsefilmer ;)
    Når du sier du får lyst å gjøre det samme som gutta i Jackass og etterlikne mennesker i Fightclub, da blir jeg faktisk mer bekymret for deg.

    ]



_shorty_: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Søndag 1. august 2004 13:30
Send en melding
bra artikkel, folk er crazy!

[ Anonyme brukere kan ikke skrive kommentarer. Vennligst registrer deg ]



    Anonym: det het da ikke FRIEND hunt · Mandag 2. august 2004 00:46
    Det het MAN hunt,
    det het da ikke FRIEND hunt.

    ]



Anonym: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Onsdag 4. august 2004 02:12
VEl, føler nesten jeg må legge inn en liten kommentar om psykisk tortur med audiovisuelle hjelpemidler her som absolutt påvirker folk, men generelt sett er jeg 100% enig med snowballs.
Jeg husker når doom1 ble satt 18-års grense på. Jeg var vel rundt halvparten av lovlig alder, og syntes doom var kjempegøy. Jeg har ikke drept noen (enda).
Jeg har heller ikke blitt gul, rund, og glad i kirsebær/piller etter å ha spilt Pac-Man i mangfoldige timer, og hvertfall ikke fått trang til å flytte til italia og bli feit rørlegger med røde snekkerbukser og skilpaddeskall i baklomma.
Jeg tror spill har "drevet" et yderst lite antall til drap, men jeg er kjent med at det har skjedd. Jeg er også kjent med at folk har begått selvmord fordi "venner" har snytt dem i MMORPG's. Jeg tror vi kan være rimelig enige i at dette ikke er normalen?

Men en helt annen ting er jo at allerede ustabile personer, som kan tenkes å begå mord etter påvirkning av spill, får jo rimelig mange gode idèer histen og pisten....



[ Anonyme brukere kan ikke skrive kommentarer. Vennligst registrer deg ]



Anonym: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Tirsdag 31. august 2004 00:20
lol...

[ Anonyme brukere kan ikke skrive kommentarer. Vennligst registrer deg ]



Big: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Tirsdag 31. august 2004 20:34
Send en melding
jeg tror at det er få tilfeller at voldsspill alene er årsaken til drap. Personen som drepte kammeraten sin (som vg skriver om) tror jeg var psykisk ustabil lenge før han begynnte å spille voldsspill. Men voldsspill er i aller høyeste grad en utløsende faktor i flere tilfeller. det er da nokk! få vekk de ufyselige spillene!

Jeg har ikke prøvd Manhunt eller andre spill der målet er og slakte ned folk for å få poeng, men jeg har sett biler og film klipp. Jeg kan ikke skjønne at dette skal være noe morsomt i det hele tatt. Jeg spiller spill hver eneste dag og ser absolut underholdnings verdien i det. Men jeg spiller IKKE slike voldelige spill. Poenget mitt er: hva er vitsen med voldsspill av denne typen når det finnes andre spill som også er morsomme?

Og må bare si det.. Vær så snill å spar oss for usakelige og idiotiske argumenter som det siste du kom med; "Jeg har også spilt en del timer med Minesveiper. Nå skal jeg svømme ut i sjøen og minelegge hele fjorden." Du har gått løs på et svært dagsaktuelt og alvorlig tema.
Argumenter som dette skulle gjort artikkelen din bannet alene!


[ Anonyme brukere kan ikke skrive kommentarer. Vennligst registrer deg ]



    Anonym: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Søndag 20. mars 2005 22:11
    Hva er vitsen med å spise sjokoladekake når bløtkake er like godt?

    Hva er vitsen med at du lever når andre gjør det?

    Er vel heller du som burde spare deg for argumentene dine og heller se igjennom hva du faktisk har skrevet.

    ]



Rindae: Jeg har spilt Doom, nå må jeg drepe · Torsdag 25. november 2004 12:28
Send en melding
Jeg kommer ikke til å drepe, får jeg får gåsehud av å spille doom, så jeg spiller ikke!!

[ Anonyme brukere kan ikke skrive kommentarer. Vennligst registrer deg ]


På forsiden nå

Les mer...
X6 legges ned
Over og ut
Les mer...
Hell… It's about time!
PC-test: StarCraft II: Wings of Liberty
Les mer...
Bare én... Sjel... Til...!
PS3-test: Demon's Souls
Les mer...
Gamernes svar på elgjakt
Wii-test: Monster Hunter Tri
Les mer...
Mario Kart med hår på brystet
Xbox 360-test: Blur
Les mer...
Nintendo gjør det igjen
Wii-test: Super Mario Galaxy 2